آزمون آنلاین درس 11 فلسفه دوازدهم | پادرس

آزمون آنلاین درس 11 فلسفه دوازدهم

گزینه صحیح آزمون درس 11 فلسفه دوازدهم را انتخاب کنید!

1 سوال 1

براساس فلسفه ملاصدرا اذعان به کدام مورد درست است؟

1

وجود ماهیت اشیاء در ذهن بیگانه اند ولی در خارج یگانه اند.

2

واقعیت خارج مصداق ماهیت است زیرا اشیاء هر یک تعیین خاص دارند.

3

هر دو ذهنی و با یکدیگر بیگانه اند ولی وجود مصداق عینی دارد.

4

وجود و ماهیت هیچیک به درستی واقعیت شیء را نمایان نمیکنند.

2 سوال 2

کدامیک با مضمون بیت زیر تناسب بیشتری دارد؟ "گر چه برخیزد ز آب بحر، موجی بیشمار / کثرت اندر موج باشد، لیک آبی بیش نیست"

1

جهان موجودات بیشماری را با تنوع بیحد صفات و خصوصیات آنها شامل میگردد.

2

همان حقیقتی که باعث وحدت و یگانگی موجودات است، عامل تنوع بیشمار موجودات است.

3

موجودات گوناگون چون امواج دریا هستند، هرچند بسیارند اما همگی به یک جهان تعلق دارند.

4

در عالم، وحدت حاکم است و موجودات، از حیث موجود بودن، حقیقت واحدی را تشکیل میدهند.

3 سوال 3

منظور از اینکه وجود دارای شدت و ضعف است در کدام گزینه به درستی بیان شده است؟

1

همانند نور قوی و ضعیف است که بر اثر ترکیب با امر قوی، قوی شده است.

2

ضعف وجودی همچون ضعف نورانیت حاصل ترکیب با تاریکی است.

3

شدت و ضعف وجود خارج از واقعیت موجود است.

4

خارج از وجود چیزی برای ترکیب شدن با وجود نیست.

4 سوال 4

بر طبق نظریه "اصالت وجود" کدام گزینه در مورد ماهیت صحیح است؟

1

ماهیت دارای مراتب متفاوتی است.

2

وجود نتیجه انتزاع ذهن از ماهیت است.

3

مغایرت ماهیت با وجود امری عینی است.

4

ماهیت نتیجه انتزاع ذهن از وجود است

5 سوال 5

کدام عبارت نظر ملاصدرا را به درستی بیان میکند؟

1

از میان دو مفهوم "انسان" و "وجود"، وجود مفهومی واقعی و انسان مفهومی ساخته ذهن اشخاص است.

2

ماهیت ها اموری ذهنی هستند که ما آنها را به موجودات گوناگون نسبت میدهیم.

3

در خارج از ذهن ما، آنچه که واقعًا هست، یک حقیقت است و آن، وجود است.

4

باتوجه به واقعی بودن وجود، هیچ جایی برای تکثر و کثرت در عالم نیست.

6 سوال 6

کدام عبارت با نظرات ملاصدرا سازگار است؟

1

آنچه اصیل است، وجود است و ماهیت انتزاعی است، یعنی هیچگونه واقعیتی ندارد.

2

میان وجود و ماهیت، وجود امری واقعی و ماهیت مفهومی ساخته و پرداخته ذهن افراد است.

3

ذهن عادی و طبیعی انسان، در مسئله اصالت وجود یا ماهیت، حقیقت را وارونه نشان میدهد.

4

وحی و شهود را باید در فلسفه به همان نحوی به کار گرفت که عقل و استدلال به کار میروند.

ارزیابی آزمون